Hogyan vásároljunk autót szenior korban? Lehet, hogy elsőre meglepően hangzik, de 50 év felett az ár mellett már számos más szempont kell, hogy vezesse a választásunkat a megfelelő autó megvásárlásakor.
Amikor 50 év felett autót keresünk, már valószínűleg senkit sem az érdekel, hogy a jármű motorja minél erősebb legyen, a járgány minél gyorsabb legyen, avagy az „optika tuning” lenyűgöző érzéseket keltsen. Szenior korban a szempont, hogy minél biztonságosabb és megbízhatóbb autót válasszunk. Ezzel együtt nagyon fontos az alacsony fogyasztás is. Így azok az autók kerülnek előtérbe, amelyek rendelkeznek ECO-funkcióval, azaz maga a gépkocsi is takarékoskodik a benzinadagolással. Szóba jöhet még az egyre gyakrabban alkalmazott Stop and Start funkció is, amely a nagy forgalomban lelassítja a motort. Ezzel is csökkenthetjük a fogyasztást, illetve a károsanyag kibocsátást. Itt csak arra kell vigyázni, hogy ez a funkció hosszú távon nem tesz jót az akkumulátornak, így lehetséges, hogy amit nyerünk a réven, ki kell dobjuk a vámon.
A biztonság esetében nem csak az a fontos, hogy légzsákok legyenek, lehetőség szerint minél több helyen, hanem az is, hogy az autó karosszériája egy-egy kisebb koccanást jól bírjon. Nagy segítséget jelent a tolatóradar, esetleg tolatókamera, hiszen ezekkel pontosabban „láthatunk” hátrafelé is.
Szenior korban már arra is érdemes odafigyelni, hogy mozgatható, beállítható, gerinckímélő vezető- és anyósülések legyenek a kocsiban. Sőt, az sem baj, ha ugyanez jellemzi a további utasaink ülését is. Gondoljunk csak arra, hogy nem egyszer a városi dugóban hosszan kell araszolnunk, ilyenkor jól jön a kényelmes ülés, amely nem vonja el a figyelmet a folyamatos koncentrációtól.
Sokat segíthet a Tempomat-szolgáltatás, amely a beállított sebességen tartja hosszabb út esetén az autót, anélkül, hogy nyomnánk a gázt. Ennek nagyon jó láb- és lábizomkímélő hatása lehet.
Sokan – különösen az Egyesült Államokban – esküsznek az automata váltós autókra. Jómagam azt tapasztalom, hogy a magyar vezetők többsége szereti az irányítást ezen a téren a saját kezében tartani. Ugyanakkor sokszor előfordul, hogy „rosszul váltunk”, azaz nem a megfelelő fordulatszámot választjuk vezetés közben. Számos autótípus van, ahol a kijelzőn megjelenik ilyenkor egy felfelé vagy lefelé mutató nyíl, segítve a megfelelő váltást. Azt hiszem, hogy az automata váltót inkább akkor érdemes választani, amikor az embernek 50 felett esetleg kéz- vagy vállproblémái vannak, így nem szeretné azt, hogy a jobbkeze folyamatos terhelés alatt legyen.
Nagyon alaposan át kell nézni az autó világítását, mivel idősebb korban, ahogy gyengül a szemünk, nehezebben vesszük észre az úton lévő, nem megszokott jelenségeket. Ha az autó világítása nem megfelelően erős, keressünk egy szerelőt, aki a megengedett legerősebb fényerőig beállítja az autó lámpáit.
Sokan szeretik a beépített GPS-rendszereket, és örülnek a kijelzőkön felbukkanó szolgáltatás-arzenálnak is. Ma már tévéadástól a beérkező e-mailekig szinte mindent láthatunk a legjobb kijelzőkön. 50 év felett azonban azt javaslom: olyan autót válasszunk, amelynek kijelzői csak az alapvető funkciókat jelzik.
A sok információ elvonhatja a figyelmet a vezetéstől. Ha telefonálni szeretnénk, - horribile dictu - e-mailt vagy smst írni, álljunk meg az út szélén! Egyrészt azért, mert vezetés közben tilos e-mailt, sms-t írni vagy kihangosító nélkül telefonálni, másrészt veszélyes is. 50 év felett a koncentráció- és a reakcióidő is csökken (bár a helyzet erősen egyénfüggő), s így a „multitasking”-figyelem veszélyforrás lehet.
Amennyiben ezeket a szempontokat figyelembe vesszük, 50 év felett is jól tudunk választani: olcsón, kényelmesen és biztonságosan tudunk utazni, magunkat és környezetünket sem veszélyeztetve.
Szerző: Dr. Jászberényi József főiskolai tanár, gerontológiai kutató, az Odaadó Támogató Szakértője